30 nõuannet silmapaistva logo kujundamiseks

Brit Mesipuu
Brit Mesipuu

Üks suurimaid valearusaami kujundajate maailmas on see, et logo tegemine on lihtne. Tegelikult on logo aga palju enam kui lihtsalt värvid + moodne kirjastiil + graafika. Logo on oluline osa brändi visuaalsest identiteedist. See nõuab kriitilist mõtlemist, kreatiivsust ja planeerimist. Kuidas teha logo, mis on mäletamist väärt, kirjutab Brit Mesipuu agentuurist Milos kujundus- ja reklaamitööd.

1. Peamine - hangi inspiratsiooni
See võib tulla kust iganes. Ilmselgelt saab inspiratsiooni erinevatelt disainilehtedelt (Logo Gala, Dribbble, Deviant jne). Kuid võid minna lihtsalt ka ettevõtte tegevusalale (nt ehitusfirma puhul ehitusplatsile, ilusalongi korral salongi jne) ja vaata lihtsalt enda ümber ringi. Inspiratsiooni allikaks võib olla miski, mis toob naeratuse näole ja lambipirni peakohale. Kõik see võib olla sinu vinge idee alguseks.

2. Õpi
Tõhus logo on unikaalne, arukas, visuaalselt köitev ja edastab soovitud sõnumit. Hästi kujundatud logo on vastavuses brändi identiteediga. Kuigi logo koostamise protsess võib olla keeruline ja aeganõudev, peab lõpptulemus olema alati lihtne, arusaadav, meeldejääv, kestev, mitmekülgne ja asjakohane.

3. Tööta välja oma loominguline protsess
Kuigi kõigil on see oma nägu, siis mingid jooned on enamus kujundajatel siiski samad:

a. Kujunduse briif – intervjuu kliendiga ja kogu info, mis võimalik, kätte saamine

b. Uuringud – õppida rohkem selle valdkonna kohta, samuti kliendi ajaloo ja konkurentide.

c. Referents – kuidas lähevad kokku sinu kujunduse mõtted, kliendi vajadused ja käesolevad kujunduse trendid?

d. Kontseptualiseerimine – esmase visandi tegemine olemasoleva info baasil.

e. Paus – jäta natukeseks ajaks projekt pooleni, et lasta ideel settida.

f. Esitlus – vali välja mõned näidised ja näita neid kliendile tagasiside saamiseks ja vajaminevate muudatuste sisse viimiseks enne, kui kogu kujundus on lõpule viidud.

4. Loo hinnastamise süsteem
Üks raskemaid, kuid sinule sagedasemaid esitatavaid küsimusi on: „Palju see kujundamine maksab?“. Eriti tihti tuleb seda just briifingu faasis. Hinna kujundamine koosneb aga mitmest protsessist – mitu eri kontseptsiooni on vaja luua, parandused, taustainfo uurimise maht jne. Sedasi osadeks lüües on lihtsam leida tööle õige hind. Samuti annab see kliendile selgema ettekujutuse, et millest hind koosneb.

5. Õpi teistelt
Vaata, mis on tehtud, kuidas tehtud jne. Äkki on võimalus lausa nö. õpipoisiks/töövarjuks saada. Sellised teadmised ei jookse mööda külge maha ka vanadel kaladel. See avardab silmaringi ja ühel või teisel moel aitab sul saada paremaks ka oma töödes. Rohkelt kujunduse õpetusi leiab ka internetist.
Nipid ja nõuanded

6. Tutvu sihtrühmaga
Logo kujundamine ei ole pelgalt atraktiivse visuaalse pildi loomine. Sinu peamine ülesanne on brändi ehitamine. Sinu ülesandeks on luua ka suhe firma ja tema sihtrühma vahel. Seepärast on oluline turu analüüs. Selles staadiumis on äärmiselt oluline kaasata ka klient, sest sinu ettekujutust brändist ei pruugi kattuda kliendi omaga. Enne loometööde algust peaks sul olema 100%-line selgus, millist sõnumit soovitakse edastada.

7. Pane ennast ettevõtte olukorda
Enne logo visandite tegema hakkamist investeeri oma aega, et koguda võimalikult palju infot kliendi kohta – kes nad on, mida teevad, kuidas töötavad, milline on sihtturg jne. Kui olemas, uuri logo eelmist versiooni .

8. Salvesta kõik visandid
On tavaline, et töö käigus tekib mitmeid erinevaid visandeid. Isegi, kui sulle saab üsna varakult selgeks, mis suunas liikuma hakata, võivad mustandid olla väärtuslikuks infoks edaspidi. See, et osad kavandid ei toiminud ühe firma peal, ei pruugi tähendada, et ei töötaks mõne teise puhul. Vaata neid visandeid uuesti enne uue projektiga töö alustamist, äkki leiad inspiratsiooni just sealt.

9. Googelda
Kui su pea on ideedest ja kontseptsioonidest tühi, otsi märksõnu, mis assotsieeruvad selle brändiga. Ka piltidest võid leida visuaalset inspiratsiooni. Samuti erinevaid artikleid, mis on otsinud ühiseid tunnusjooni edukate firmade logodele.

10. Loo mõttekaardid
See aitab sul filtreerida peas olevaid ideid ja kokku miksida erinevad pildid ja ideed. Märksõnad ja alternatiivsed sõnad võimaldavad paljudest eri allikatest otsida rohkelt inspiratsiooni. Pane nad ühele suurele mõttekaardile ja vaata, kuidas nad koos toimiksid.

11. Loo ja hävita
See seondub ülalolevaga. Pane ühele paberile/tahvlile/lauale kõik logod, mis käesoleva projektiga seonduvad. Hinda neid, mis muudab nad efektiivseks? Seejärel nö hävita see ja kasuta saadud üldist hinnangut kui suunist, mille järgi teha enda unikaalne looming.

12. Ütle “ei” klišeedele
Iga paari aasta tagant ilmub püünele uus kujunduse moehullus. Uuri seda. Võib-olla saab miskit isegi ära kasutada. Kuid väldi lihtsalt ühele moevankrile hüppamist. Seda enam, et need on tihtipeale vaid variatsioonid ammu tuntud vanadest.

13. Mitmekülgne disain
Mitmekülgse logo loomine tagab selle pikaealisuse. Kui logo näeb kena välja postril, kuid õudne uudistoodetel, võib see limiteerida ka selle populaarsust. Mitmekülgsus mängib suurt rolli selles, kuidas valida eri elemente oma kujundusse – värvid, font, asetus jne. https://99designs.com/

14. Ajatu kujundus
Eriti traditsioonilisi tehnikaid austavad disainerid kasutavad ruudustikku. Nt ikooniline Shell Oil logo ei ole suuresti muutunud aastast 1971. Õigesti tehes muudab ruudustik kujunduse sidusaks, koondatuks ja ajatuks.

15. Pliiats ja paber
Isegi praegu, mil olemas on programmid, mis võimaldavad teha mitmeid visandeid, on pliiatsi ja paberi kasutamine kavandite tegemiseks endiselt parim viis endast ideed lendu lasta. Visandite nö välja laskmine lubab sul tunda vabadust ja säästab üksikdetailidesse kinni jäämist. Kui ka su visandite tegemise oskus on puudulik, proovi neid siiski teha. Iga algus on raske.

16. Vektorid
Kohe peale visandite tegemist jätka tööd vektoris. Parim viis aja säästmiseks ja pingete maandamiseks on see, kui töötled oma kujundusi vektoris. Nt Illustrator on väga asjalik, kuna sellega saab kuvandit ümber skaleerida ilma kvaliteedis järgi andmata.

17. Fonti vali hoolikalt
Tüpograafia on kindlasti üks võtmeelemente logo kujundamisel. Selles on sul kaks võimalust – vali olemasolevate seast või loo ise. Kui otsustad selle teha ise, katsu vältida liigset trendikust. Pigem hoia kiri lihtne, loetav ja stiilne. Ja ära unusta, et ekraanid muutuvad järjest väiksemaks, kas su logo on loetav ka seal? 13% hästi tuntud brändidest kasutavad logos initsiaale, 41%-l on logoks stiliseeritud tekst. Samas teine uuring leidis, et vaid tähtedest tehtud edukate firmade logosid on lausa 74%. Ja mõned soovitavad teatud ettevõtte tegevusalale teatud tüüpi fonti. Soovitusi leab ka siit.

18. Väldi edevaid kirjastiile
See on siis seoses ülaloleva punktiga. Väldi kiusatust kasutada trendikaid reklaamtrikina mõjuvaid fonte. Enamus neist on liiga edevad ja samas nõrgad. Kui eesmärgiks on professionaalsus, mitte liigne unikaalsus, hoia neist eemale.

19. Maksimaalselt 2 fonti
Loomulikult on ka erandeid. Kuid kui soovid olla oma disainiga eristuv, silmatorkav ja puhas, piirdu kahega.

20. Räägi lugu
Igal disainil on rääkida lugu, ka logo ei ole siin erand. Kui sa näed logos lihtsalt kunstiteost või struktureeritud ridu ja teksti, ei suuda sa väljendada tähendust, mis selle taga tegelikult on. Ideaalis räägib logo kahte lugu: üks, mis on ilmselge ja teine, mis on peidetud sõnum.

21. Vaba ruum
Enamik brände määravad logo ümber nö keelutsooni, mida ei või täita mitte ühegi kõrvalise elemendiga. See võimaldab alles jätta igas olukorras logo terviklikkuse. Seega mõtle sellele juba logot tehes.

22. Aktiivne logo
Kaalu liikumise lisamist logole. See ei tähenda muidugi animatsiooni, vaid logo elementide, suuruse, asetuse ja rotatsiooniga mängimist. 67% teada tuntud brändide logodel on valdavalt horisontaalsed proportsioonid. Samuti kaalu hoolikalt läbi liikumise suund. Nt Twitteri logo. Linnu ülespoole suunatud nokk iseloomustab õhku tõusmist ja edasipüüdlemist, mitte stabiilselt ühel trajektooril liuglemist.

23. Värvid ja toonid
Tõhus logo toimib nii värvilise kui must-valgena. Seega, kui su logos väljendavad värvid kindlat teadet, mõtle, kuidas saaks seda sama edastada ka siis, kui on vajalik see teha must-valgena. Nt 28% tipp-brändide logodest on mustad või halli skaalal. Siin tuleb mängida näiteks kontrastidega eri elementide vahel. Kuigi värvide psühholoogiline mõju on subjektiivne, on siiski kindel, et nad oma mõju vaatajale avaldavad. Kuid hoolimata kõigest, lähtuda tuleb siiski oma soovitud sihtrühmast.

Punane – kirglik, energiline, kutsub tegudele. Seetõttu muudab punane värv tihtipeale logo dünaamilisemaks. Suisa 38% Forbes’i 2015.aasta väärtuslikemast brändidest kasutas oma logos punast (37% sinist ja 24% kollast). Nt Red Bull, Coca-Cola jt. Tavaliselt mõeldakse, et punane tähendab stopp ja roheline – mine, kuid turunduses see ei kehti. Sinine – usaldus, autoriteetsus, stabiilsus. Tihti finants- ja tehnoloogiasektoris. Kollane – stimuleeriv ja kõrge äratuntavusega. Mõtle kasvõi McDonaldsi logole. Roheline – kaastunne, loodus, turvalisus.

24. Tunne trende
Ole trendidega kursis, kuid sa ei pea neid meeleheitlikult jäljendama. Mõttemaailma avardamiseks annab see siiski hea võimaluse.

25. Harjuta!
Kui sa jätad kogu sellest artiklist meelde vaid ühe asja, siis olgu see sinu reegliks – harjuta pidevalt!

Vead, mida vältida:

26. Alahindad korraliku värviskeemi tähtsust
Värvid on iga visuaalse kunsti põhiolemus. Üsna tihti jätavad disainerid tähelepanuta nutika värvikasutuse väärtuse. Selle on ilmselt tinginud arusaam, et „puhas“ kujundus sisaldab vaid valget värvi. Eri firmade värviskeeme saab vaadata BrandColors lehelt.

27. Langed laheda, toretseva loomingu lõksu
Innovatsioon. See on küll viis, kuidas leida uusi lahendusi. Teha midagi uut moodi võrreldes varemtehtuga ja tulla siis välja hoopis uuendusliku nö killer-lahendusega, mida varem ei ole tehtud. Kuid siiski, igal asjal on omad reeglid ja piirangud. Sinu uuenduslikkuse võime on piiritu, kuid selle tulemuste praktilise kasutamise väärtuse hulk mitte. Liigne eksperimenteerimine võib tulemuseks anda logo, mida on küll ilus vaadata, kuid ei seostu kuidagi brändi endaga.

28. Alahindad fondi tähtsust
Kui mängu tuleb logo disain, siis su font peab olema eristuv. Kohandatud, käsitsi joonistatud kirjatüübid on palju efektiivsemad kui kõige silmipimestavamad kergesti internetist, MS Wordist jne kättesaadavad stiilid. Samuti annab see palju juurde logo meeldejäävusele. Ja sedasi saab hoida eemale ka disaini plagiaate.

29. Oled lihtsalt aimatav
Su kujundus ei saa olla silmapaistev, kui sarnaneb liialt juba senitehtuga. Logo eesmärk on olla mõnevõrra võõras, kuid siiski seostatav. See peab tugevdama ja seostuma loo, tunde ja/või tegevusega. Ja kindlasti mitte ära mine lihtsama vastupanu teed ega leia abi äärmiselt absurdsete ja üldlevinud pildikestega logoloojate poolt.

30. Pead oma töid enneolematuteks
Enesekindlus oma võimetesse on hea, kuid kui paned end „parim“ kategooriasse, takistab see edasiarengut. Sinu meisterlikkus on täpselt nii hea, kui su viimane kujundus. Kui sa seda silmas pead, püüad järgmine kord taas veidi rohkem.

Brit Mesipuu, Milos Kujundus-ja reklaamitööd / Linna Ekraanid OÜ turunduse-projektijuht

Brit esineb 12. aprillil toimuval seminaril "Kuidas turundada sotsiaalmeedias nagu professionaal". Ta kõneleb vestlusringis teemal "Eesti sotsiaalmeedia hetkeseis". 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Lindström is looking for a BRAND MANAGER

Lindström Group

09. juuni 2017

Artisan Honey otsib MÜÜGI- JA TURUNDUSJUHTI

Artisan Honey OÜ

31. mai 2017

Kaja

mai 2017