Uus trend: värba läbi Tinderi ja Spotify

Vabariigi president ütles oma aastapäeva kõnes, et Eesti on kommetes konservatiivne, kuid ühiskonnana ometigi üks maailma innovaatilisemaid. Vaatamata meie nutikatele IT-lahendustele ja olukorrale, kus häid spetsialiste leida on keeruline, on Eesti võrdlemisi konservatiivne ka tööturul ja reeglina kasutatakse vaid traditsioonilisi värbamisviise. Sõnad ,,turundus” ja ,,reklaam” on värbamise valdkonnas veel võõrad ja hirmsad. Vähesed julgevad proovida midagi uut ja kiitus neile, kes seda teevad!

Traditsioonilised värbamisviisid kipuvad tooma keskpäraseid kandidaate. Kui tahad endale suurepäraseid töötajaid, siis tuleb julgeda mõelda kastist välja. Seda enam, et vaid 16% Eestis töötavatest inimestest otsivad aktiivselt tööd (Palgainfo Agentuur, Brandem ja partnerid; 2016). See tähendab, et ülejäänud inimesi tööportaalidest ei leia. Olukorras, kus konkurents parimate töötajate leidmise nimel aina kasvab, muutuvad julged ja eristuvad värbamisviisid üha tähtsamaks.

Jagan kuute näidet, kuidas läheneda värbamisele uutmoodi. Hüvasti, traditsioonilised värbamiskanalid!

Tinder ei pea olema vaid unistuste kaaslase leidmiseks

Möödunud aasta alguses hakkas New Yorgi loovagentuur Fetch otsima endale Tinderi abil... praktikanti. Kuna Tinderi peamine kasutajaskond on vanuses 18–34, tundus see ideaalne kanal. Nad tegid endale alustuseks kaks profiili – ühe naise ja ühe mehe profiili – ja märkisid ära, et on huvitatud New Yorgis asuvatest ,,partneritest". Alustuseks pidid inimesed saatma oma parima pick-up line’i ehk sebimislause.

Tulemused olid rõõmustavad. Ühe päevaga sai Fetch endale 270 potentsiaalset kandidaati, kellest 150 olid mehed ja 120 naised. Agentuur võttis lõpuks praktikale 22-aastase Sam Weidti.

Siit pildilt on näha, milline sebimislause tõi Samile ihaldatud praktikakoha New Yorgi loovagentuuris:

Esmalt aitas Sam videote monteerimise, copywritingu ja sotsiaalmeediaga. Linkedini avalike andmete järgi töötab Sam tänaseni Fetchis, kuid juba uuel positsioonil.

“Meie tegevjuht James Connelly ei ole ülikoolis käinud ja sellest hoolimata ehitas Fetchi nullist üles. Seega, talentide leidmine ebatraditsioonilistest kohtadest on juba meie kultuuri sisse kirjutatud,” oli agentuuri enda kommentaar.

Üllata IT-arendajaid seal, kus nad seda kõige vähem ootavad. Näiteks Spotify playlistis.

Spotify värbamistiim sai keerulise ülesande: otsida sadu uusi IT-arendajaid, keda tavaliste värbamiskanalite abil ei leia. Andre Hellström, üks Spotify värbajaist, tuli kavalale ideele kasutada Spotify enda funktsioone, et IT-arendajate seas tähelepanu saada.

Iga kord kui ta erinevates portaalides nagu StackOverflow, Github ja Twitter arendajatega oma igapäevast suhtlust pidas, pani ta lause lõppu viite oma Spotify playlistile ja kutsus inimesi head muusikat kuulama. Kuid see polnud mingi tavaline playlist

Kas märkasid? Iva on selles, et lugude pealkirjad ülevalt alla moodustavad ,,salajase” sõnumi, mis kutsub Spotify’sse tööle.

Sellise alternatiivse värbamisviisi võlu on jällegi vau-momendi tekitamine – võimalus jõuda potentsiaalsete kandidaatideni hoopis ootamatut kanalit pidi. Playlisti koostamine võtab aega paarkümmend minutit ning võid olla kindel, et tekitad kandidaatides ohoo-emotsiooni ning positiivse tunde.

Pane Wi-Fi enda eest värbama, 24/7

Kaugtöö tegemine on üha levinum. Paljud inimesed, kes vahel kohvikus istuvad ja oma läpakas tööd teevad, kasutavad kohalikku Wi-Fi-võrku. Kui Sul on oma kohvik, pood või kontor, kus paljud inimesed näevad Sinu Wi-Fit, siis on see jällegi üks koht, kus tekitada inimestes Sinu tööpakkumise vastu huvi.

Näiteks, kui otsiksime praegu Brandemisse loovjuhti, siis võiksime kasutada sellist nimetust:

Kas leidsid? “Loovjuht? Tule meile @brandem.ee” on ühe Wi-Fi-võrgu nimi. Olenevalt sellest, keda hetkel oma tiimi otsid, saad luua vastava sõnumi, mis potentsiaalseid kandidaate kõnetab.

Too Snapchatiga oma ettevõte kaardile

Snapchat on muutunud viimase kahe aasta jooksul alla 25-aastaste Eesti noorte seas väga populaarseks. Ettevõtte ametlike andmete järgi veedab keskmine kasutaja iga päev Snapchatis 25–30 minutit (Business Insider, 2016).

Tööandjad saavad Snapchati kasutada mitmel moel. Kõige tavalisem viis on luua oma Snapchati konto ning lisada sinna järjepidevalt nii põnevat sisu, et noored tahavad ise Sinu Snapchati kontot jälgida. Üks kuulsaim näide tööandja mainekujundusest Snapchatis on General Electricu projekt "Owen", mille eesmärk on kujundada General Electricu kui tööandja mainet noorte inseneride seas:

Teine võimalus on luua omaenda geofiltrid, millega inimesed saavad kaunistada oma pilte ja videoid. Geofiltrite abil on võimalus luua oma kujundusega filtrid ja maksta Snapchatile, et nad neid kindlas piirkonnas ja kindlal ajal inimestele näitaks.

Snapchati on värbamiseks kasutanud näiteks JPMorgan. JPMorgani eesmärk oli näidata tudengitele, et pangas on lai valik töökohti väga erinevate valdkondade inimestele. Nad tegid mitu oma kujundusega filtrit ning maksid Snapchatile, et Snapchat pakuks neid filtreid kindlal ajal kindlas piirkonnas (näiteks mõne ülikooli lähistel) viibivatele inimestele. Mõned näited:

Kahjuks ei ole Eesti ettevõtetel praegu võimalik geofiltreid luua ega Snapchatis reklaami osta – selline võimalus on hetkel vaid USAs paiknevatel ettevõtetel. Aga kui Sinu ettevõte otsib endale töötajaid ka USAs, siis on oma geofiltri loomine võimalik. Siin on õpetus, kuidas Snapchatis oma geofiltreid luua

Eestis saavad praegu oma geofiltreid luua vaid linnad ja ülikoolid. Näide Tartu Ülikooli geofiltrist:

Usalda ettevõtte sotsiaalmeedia konto mõne andeka töötaja kätte

Uudsena kasutatakse värbamisturunduses sotsiaalmeedia kontode ülevõtmist. See tähendab, et näiteks mõni töötaja teeb sotsiaalmeediasse postitusi. Sagedamini tehakse seda Instagramis ning selleks kasutatakse peamiselt inimesi, kes on a) kuulsad; b) lihtsalt väga head jutuvestjad.

Värbamisturunduses kasutab seda trikki näiteks Dell. Iga nädal haldab Delli Instagrami kontot mõni Delli töötaja, kes avab maailmale Dellis töötamise telgitaguseid. Töötaja valib ise, mida ja millal ta postitab. Kanalil on täna üle 6000 jälgija ning ettevõtte sõnul on nad märganud, et kandidaadid võtavad nüüd ise rohkem ettevõttega ühendust.

Sarnast taktikat kasutab ka Swedbank Eesti:

Kasuta värbamiseks ettevõtte enda tooteid

Seda varianti on mõistlik kasutada ettevõttel, kelle tooteid või teenuseid kasutavad inimesed, kes võiksid olla potentsiaalsed töötajad. Näiteks, kui Sul on vaja oma ettevõttesse värvata mehaanikuid, siis tuleb oma värbamisreklaamid toimetada linna parimatesse autotöökodadesse.

Volkswageni ,,salajased” töötajad viivad oma auto töökotta koos auto alla peidetud sildiga ,,Vajatakse: mehaanikuid” ja viitega vastavale veebilehele.

Nii leidis Volkswagen endale mitu head uut mehaanikut. 

Vaata ka IKEA kuulsat värbamiskampaaniat 

Kas Sinus on piisavalt julgust, et mõelda kastist välja?

Kui mõni aasta tagasi käis kandidaatide leidmine vaid tööportaalide, ülikoolides värbamise, töötajate soovituste ja värbamisagentuuride kaudu, siis nüüd on kümneid, isegi sadu põnevaid alternatiivseid võimalusi parimate kandidaatide leidmiseks. Tuleb ainult süda rindu võtta ja head inimesed enda meeskonda meelitada!

Traditsioonilised värbamisviisid kipuvad tooma keskpäraseid kandidaate. Kui Sa tahad endale väga säravaid talente, siis tuleb julgeda mõelda kastist välja.

Kaisa-Triin Karu, Brandemi värbamisturunduse projektijuht

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused