Postimees toetab globaalset libauudiste äri

Ja mitte ainult Postimees… Saku, Valio, Samsung, Eesti Pagar jpt avaldavad oma reklaambännereid libauudiste keskkondades, toetades sellega rahaliselt libauudiste äri.

Libauudistest on saanud meediatööstuse vähkkasvaja. Tõsine ajakirjandus on mures oma usaldusväärsuse pärast ja nagu näitas Trumpi võit USA presidendivalimistel, on ka poliitilistes mängudes libauudistel oma kindel roll.

Libauudiste tootmine on suur äri – kuna nendele lehekülgedele müüakse reklaami, siis mida rohkem lugejaid libauudiseid loeb, seda rohkem raha libauudiste tootjad saavad. Facebookist on saanud peamine kanal võltsuudiste levitamisel – mida absurdsem vale, seda rohkem see levib ja klikid (ning koos klikkidega ka dollarid ja eurod) tulevad.

Näiteks Makedoonia väikelinnas Velesis oli eelmise aasta sügisel lausa libauudiste buum – kümned koolipoisid käivitasid Trumpi puudutavate libauudiste veebilehti ja edukamad neist teenisid mitmeid tuhandeid eurosid reklaamiraha kuus. Kokku loodi selliseid veebilehti vähemalt 150 tükki. Trumpi puudutavate libauudiste loetavus ületas kordades Washington Posti jt usaldusväärsete meediaväljaannete sarnaste uudiste loetavust.

Loe BBC lugu “The city getting rich from fake news” ja Buzzfeedi lugu “How Teens In The Balkans Are Duping Trump Supporters With Fake News”.

Kuidas libauudiste tööstust peatada? Kuna see tegevus balansseerib seaduslikkuse hallis tsoonis ja tegu on globaalse äriga, kus võimude käed jäävad lühikeseks, on ainus võimalus proovida keerata kinni reklaamikraanid.

New York Times avaldas jaanuari alguses artikli “How to Destroy the Business Model of Breitbart and Fake News”, milles räägitakse kodanikuliikumisest nimega “Sleeping Giants”. Kodanikuliikumise liikmed monitoorivad libauudiste saitidel olevaid reklaame ja teavitavad siis reklaamiandjaid, kui nende reklaam asub ebaväärikas keskkonnas. Asi on nimelt selles, et reklaambännerite ost käib automatiseeritult ja reklaamiandjad ostavad reklaamvõrgustikest kindla profiiliga auditooriumi. Kuna reklaamvõrgustikesse kuulub tuhandeid veebikeskkondi, siis reklaamijad ei tea alati seda, mis keskkonnas nende bänner avaldatakse.

Aga reklaami kontekst (ehk millises keskkonnas reklaam ilmub) on väga oluline ja see on koht, kus robotid ei suuda veel inimesi ületada.

Kuna Eesti IP-aadressiga kuvatakse libauudiste saitidel enamasti Eesti ettevõtete reklaame, siis alljärgnevalt väike valik näidetest.

SAMSUNG reklaamib ennast uudise juures, mis väidab et 2017.a pannakse kõigile ameeriklasetele mikrokiip (igati sobiv keskkond tehnoloogiaettevõttele):

SAKU ÕLLETEHASE reklaam on kõrvuti uudisega sellest, et Putin kuulutab Trumpi ametiastumise päeva Venemaa riigipühaks:

VALIO piimatööstuse reklaam paikneb uudise kõrval, mis räägib piima joomise fataalsetest tagajärgedest (luumurrud ja eesnäärmevähk):

POSTIMEES SPORT reklaamib ennast libauudiste keskkonnas reflectionofmind.org:

...ja tehnoloogifirma HP reklaam “Eelista originaali” on kõrvuti uudisega sellest, et planeet Maa hävitatakse tulnukate poolt juba sel aastal:

EESTI PAGARI reklaam aitab aga meieni tuua uudist, et reesus negatiivse veregrupiga inimesed on langenud inglid:

ADVOKATUURI KVALITEEDIJUHTIMISE TUNNISTUSE reklaam asub libauudiste leheküljel nimega Breitbart:

Sarnaseid näiteid on palju.

Kokkuvõtteks:

1) Libauudiste vähkkasvaja saab peatada, kui keerata kinni rahakraanid. Kui lugupeetud firmad enda reklaamiraha libauudiste kanalitesse ei suunaks, lakkaks need leheküljed eksisteerimast;
2) Turundajad peaks automatiseeritud reklaami (programmatic) ostes olema ettevaatlikumad ja pöörama rohkem tähelepanu sellele, millises keskkonnas nende reklaami avaldatakse;
3) Reklaami kontekst on tähtis!

Loe ka:

Rando Rannus: Libauudiste portaale on võimalik kampaaniast välistada

Eesti Meedia: Postimees ei toeta libauudiste äri

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

IDEA otsib AD-d

Idea Group

25. november 2018