Sotsiaalmeedia pettumuse aasta

Hando Sinisalu
Hando Sinisalu

"Brändid loodavad sotsiaalmeedias tõelist armastust leida. Kahjuks saab raha eest vaid prostituudi. Money can’t buy love," kirjutab Hando Sinisalu.

Brändidele on sotsiaalmeedias tegutsemine osutunud suureks pettumuseks. 2016 lõpus on aeg seda endale tunnistada. Facebooki vaimustuse kõrghetkedel rääkisid turundusgurud, et lõpus ometi saavad brändid oma tarbijatega suhtlema, dialoogi pidama hakata. Ja et sotsiaalmeedia pole selline ühepoolne massimeedia kanal nagu TV või raadio, vaid midagi enamat - suhtluskanal.

Täna on brändide Facebooki postituste keskmine orgaaniline levi (organic reach) 2% - 5% (sõltuvalt brändist). Isegi selleks, et oma lehekülje fännideni jõuda, tuleb maksta.

Ja tegelikult ei taha tarbijad brändidega suhelda. Vaatasin kümneid ja kümneid erinevate brändide Facebooki seinu ja pilt, mis sealt avaneb, on naljakas. Et mitte öelda kurb.

Allpool paar ilmekat näidet. Bränd üritab vestlust alustada, vastutasuks sõim ja vihakõne.

Suur Briti pank NatWest kutsub jõulude eel lastele annetama...

… ja NatWesti Facebooki fännid soovitavad pangal endal annetada.

Või suur Briti telekomi operaator räägib küberkiusamisest…

…. Ja sama postituse all kaebavad kliendid kehva klienditeeninduse üle.

Näitena toodud Vodafone’i Facebooki lehel on iga päev sadu kliendikaebusi, iga postituse all, sõltumata sellest, mida bränd postitab.

Mind paneb imestama see, miks brändid sellist vihakõnet oma seinal taluvad. Ma julgen arvata, et sellise Facebooki lehe sulgemisest võidaks brändid rohkem kui kaotaks.

Õnneks on Eesti inimesed sotsiaalmeedias sõbralikumad kui britid (või on meie suurte brändide klienditeenindus parem?)

Aga brändidega vestlusi tuleb siiski harva ette. Vähegi asjaliku teemaalgatuse puhul brändi poolt järgneb…. vaikus (18 like’i ja 1 jagamine)

Küll aga elavnevad fännid kohe, kui on võimalus midagi võita (üle 2500 like’i ja jagamise)

Ka YouTube’is pole brändid võrreldes eraisikutega kuigi edukad.
Eesti üks edukamaid “juutuubereid” on 14-aastane Maria Rannaväli.

Tema videot “50 fakti minu kohta” on vaadatud üle 31 000 korra.

 

Samas asjalik SEB video „Kuidas arendada alustavat ettevõtet“ on saanud ainult 147 vaatamist.

 

Kuid vahel läheb ka pangal korda inimesi kõnetada. SEB on ajalooliselt olnud spordiürituste toetaja ja selle teemaga haakub hästi Tiidrek Nurme jooksusoovituste video (6595 vaatamist).

 

Kui tuua võrdluseks Briti pangad, siis pole ka seal lood teisiti. UK rahvaarav on Eesti omast ca 40x suurem, seega tuleb ka vaatajanumbrid Eestiga võrdluse saamiseks 40-ga läbi jagada.
Barclays Banki video kodulaenu taotlemise kohta sai vaid 208 vaatamist (Eesti oludes oleks see number vaid 5 vaatamist!)

Samas, nagu ka SEB näide kinnitas, on natuke lõbusamate ja praktilisemate teemadega vaatajaid võimalik saada küll.

Kui seesama Barclays Bank õpetab videos seda, kuidas tagasi müüa kasutamata jäänud ürituste pileteid, on vaatamisi juba 469 000.

Kokkuvõtteks:

- Sotsiaalmeedia on nagu suur ja lärmakas pidu. Mõned külalised on purjus, enamik tahab lihtsalt lõõgastuda. Kui nüüd panna must ülikond selga ja minna sellele peole kodulaenu võtmise tingimustest rääkima, leiate heal juhul paar kuulajat. Need kuulajad võivad muidugi juba homme teie kliendiks hakata kui nad juba peol viitsisid teie tõsist juttu kuulata. Aga ilmselgelt lähevad paremini peale lõbusad lood, anekdoodid jms. Ja kui teil on sellel peol koer või kass kaasas, saate kindla peale tähelepanu.

- Raha eest (kui näiteks midagi välja loosida) või postituste eest maksta, saab tähelepanu küll. See aga pole tõeline armastus, pigem sarnaneb prostitutsioonile.

- Inimesed ei taha brändidega suhelda nagu sõpradega. Inimese suhe brändiga on rahaline – sõpruse eest me ju ei maksa. Ja kui suhe on rahaline, tekib inimestel õigus jalgu trampida ja nõuda oma õigusi. Ja brändi Facebooki sein on suurepärane koht oma frustratsiooni väljaelamiseks.

- Lõpetada võiks legendaarse Austraali turundusprofessori Mark Ritsoni sõnadega: „Social media is about You and Me talking. Brands are not welcome here!

Epiloog: siiski õnnestub mõnel brändil sotsiaalmeedias häid tulemusi saavutada. Tule 25. Jaanuaril konverentsile „The Best of Global Digital Marketing“ ja analüüsime koos seda, mis digiturunduses töötab ja mis mitteTutvu kavaga siin

 

 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

OMNIVA otsib SOTSIAALMEEDIA JUHTI

Eesti Post AS

23. november 2018