Airi Ilisson-Cruz: Reisiäris on saabunud info, kiiruse ja paindlikkuse sajand

Airi Ilisson-Cruz
Airi Ilisson-Cruz

Kuidas Estravel täna turundust teeb ja millised on väljakutsed? Miks peaks üldse Estraveli kaudu reisi või hotelli broneerima, kui on olemas Booking.com, Skyscanner, Momondo ja eBookers? Loe intervjuud Estraveli turundusdirektori Airi Ilisson-Cruziga.

Räägi palun oma taustast – mida õppinud oled, kus ja kellena varem töötanud?

Hariduselt olen ajakirjanik ja küllalt suure osa oma elust töötanud meediaväljaannetes, näiteks Päevalehes, Äripäevas ja EPLi Ärilehes. Ärilehest on mälus eriti toredad meenutused - lükkasime seda alustamiseaegadel koos Aavo Koka, Krister Parise, Vallo Toometi, Andres Eilarti, Erik Aru ja teistega käima ning seal töötades pälvisin ka Noore Ajakirjaniku preemia intervjuu eest Ernesto Preatoniga, kes toona mõtles Eritreas majandust edendada.

Veel olen tegelenud suhtekorraldusega, näiteks töötasin Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumis.

Austraalias elades pidasin erinevaid ameteid, muuhulgas tegin ära paberid raamatutehniku ametile.

Nelja aasta eest Eestisse saabudes töötasin esmalt Tallinna Ülikoolis. Ühte sealset eriti ägedat projekti, mille eest hulgaliselt autasusid saadud, veame oma videotiimiga veidi tänini. Ehk olete kuulnud Ühe Minuti Loengu videosarjast, mis ilmub igal esmaspäeval Terevisioonis? Selle taga on lisaks minule veel Kristjan Madalvee ja Indrek Treufeldt ning see on küll projekt, mida teeme kõik eelkõige sellepärast, et seda on lihtsalt nii äge koos teha ja iga kord saab tänu mõnele Tallinna Ülikooli teadlasele ka ise targemaks.

Miks Rahva Raamatu turundusjuhi kohalt lahkusid ja Estraveli kutse vastu võtsid?

Ausaltöeldes olin suure raamatuarmastajana ka oma eelmise töökohaga päris rahul ning eks sai ka saavutatud üpris palju - näiteks tänavu aasta algul valiti Rahva Raamatu Viru kauplus maailma nelja parima raamatupoe sekka, sealhulgas asusid teised kolm poodi Austraalias, Hiinas ja Itaalias, nii et päris uhke tunne oli talvel Londonis auhinda ära toomas käia.

Minu taustast veel niipalju, et olen aastaid olnud seotud Austraaliaga - elasin seal viis aastat, juhtisin kohalikku kogukonda ning mul on ka täna Austraalias palju sõpru.

Just enne mu tööleasumist tegi Estravel ühe hästi vahva liigutuse - nimelt ostis ta ära Austraalia reisifirma Aerotravel, mille peakorter asub Sydneys. Seega, kui tuli kaalumisele praegune töökoht, siis esiteks olen ka ise pikaajalise kogemusega reisisell ja teiseks tekkis tunne, et töötada niivõrd rahvusvahelises töökohas nagu seda on Estravel, võib olla üks päris vahva kogemus. Mu nina pole mind üldse petnud - Estravelil on filiaal ka Lätis ja tütarettevõte Leedus, kellega teeme turunduslikus mõttes täna päris palju koostööd, koondades erinevaid tegevusi ühe katuse alla.

Muide, tänavu sügisel astus Estravel veel ühe laheda sammu edasi - nimelt kuulub Estraveli tütarde sekka nüüd ka peamiselt vene sihtgrupile suunatud reisibüroo Estintour ja võib vist juba vaikselt vihjata, et peatselt on ka sealt poolt oodata üpris põnevaid uudiseid.

Oled töötanud nüüd mõned kuud Estraveli turundusdirektorina. Milllega täpsemalt tegeled?

Eesti suurimas hotelli-, lennu- ja kruiisiagentuuris Estravel olen tõepoolest tööl alates juuni algusest ehk juba pea pool aastat. Turunduses, nagu ikka, tuleb tegeleda kõigega, alustades strateegiatest ja lepingutest ning lõpetades kõikvõimalike planeerimiste ja tootmistega. Mul on vedanud, meil on suurepärane tiim - vahel on nii, et enne kui mõeldagi jõuan, on asjad töös ja mõnikord ka juba ära tehtud.

Kui suur on Estraveli turundustiim?

Kokku kuulub meie turundustiimi kümmekond inimest. Lisaks on meil ka hulgaliselt sõpru ja nõuandjaid - nii meediaagentuuri, reklaamiagentuuri kui ka lihtsalt vahvate ja tarkade inimeste näol.

Millised on suurimad väljakutsed? Millised turundusküsimused ei lase öösel magada?

Aitäh küsimast, uni on alati hea olnud ja eks ka tarkus ütleb, et kes palju magab, see palju jõuab.

Küll võib ilmselt välja tuua tänavuse kruiisiprojekti - nimelt asus alates sügisest tegutsema Estravel Gruppi kuuluv Cruise Centre. See sai loodud tänu kasvavale vajadusele, kuna panime tähele, et inimesed küsivad kruiiside järele üha enam ning muutuvad üha enam teadlikumaks. Seda kinnitab ka ülemaailmne tendents - kruiisireisijate arvuks prognoositakse tänavu rekordiliselt 25 miljonit, mis on kaks korda rohkem kui kümme aastat tagasi. Muide, selle numbri sisse ei kuulu regulaarliinilaevade reisijad nagu näiteks kruiisipaketiga Tallinnast Stockholmi sõitjad.

Niisiis on Estravel Baltikumi suurim kruiisifirmade ametlik müügiesindaja ning meie portfellis on ligi 30 kruiisifirmat. Eks oleme sügisel teadvustamisega omalt poolt tegelenud. 

Teise laheda projektina võib välja tuua meie koostööprojekti Nordicaga. Nimelt astusid Nordica piloot Kaspar Vaher ja stjuardess Pille-Riin Hiiemaa hiljuti üles ühes ühes lahedas videos, kus nad rääkisid oma tööst, unistustest ning ka oma seotusest Estraveliga. Võib-olla olete tähele pannud, alles hiljuti olid nende näod ka trükimeedias mitmel pool pildis. Mulle meeldis selle projekti juures eriti asjaolu, et kui neid filmimas käisime, oli hästi suur torm, ning kuna filmisime kohe lendu minevas lennukis, olid ka ajavarud hästi piiratud. Kaspar ja Pille-Riin said suurepäraselt hakkama ning vaid tänu nende esinemisoskusele saime õigeaegselt tehtud nii video kui pildid. Pärast, kui neid kiitsime, siis nad ütlesid, et see kõik läks nii nobedasti, kuna polnud üldse vaja näidelda, vaid kõik tuli südamest.

 

Mis on reisibüroo äris viimaste aastatega muutunud?

Igapäevases töös on selgelt näha, et ka reisiäris on saabunud 21. ehk info, kiiruse ja paindlikkuse sajand. Üha enam kolitakse internetti, üha enam tahetakse saada kõike nüüd, kohe ja kiiresti - ning samal ajal on inimesed kindlasti ka üha enam teadlikumad erinevatest võimalustest.

Kes on Estraveli klient? 

Kuna Estravel on konkurentsitult suurim reisiagentuur - sama suur kui neli järgmist Eesti reisibürood kokku - siis võib öelda, et suurem osa Eestis elavatest inimestest on ühel või teisel viisil Estraveli kliendid. Kes meist ei teaks Estravelleri ajakirjast? Estravelil on väga suur hulk kuldkliente, kellele pühendatud spetsiaalsete pakkumistega me pidevalt ja igapäevaselt tegeleme. Veidi nähtamatum osa Estravelist on samal ajal äriklientuur, mis kogu Estraveli klientuurist moodustab täna laias laastus poole. 

Kes on teie suurimad konkurendid?

Nii nagu igal pool ettevõtluses, on tänu infoajastule ja globaliseerumisele ka reisimaailmas olukord, kus me konkureerime terve maailmaga, sealhulgas paljude hotelle, lende jm teenuseid pakkuvate veebisaitidega.

Miks peaks üldse Estraveli kaudu reisi või hotelli broneerima, kui on olemas Booking.com, Skyscanner, Momondo, eBookers jne.?

Inimestel on vahel arvamus, et veebi kaudu otse broneerides tuleb kuidagiviisi hotell odavam ja seda saab teha kiiremini. Reaalsus on pigem, et rahvusvahelised saidid ei ole odavamad ega ole nad ka kuidagiviisi otsebroneeringud. Internetis pole reeglina midagi otse, vaid pakkujaks on samasugused agentuurid nagu meiegi. Hinnad on ka täpselt samad, vähemalt lõpphinnad, sest tihti esitavad kavalamad vahendajad hinna ilma kõikide kohustuslike komponentideta (kohalikud maksud, teenustasud jms), mistõttu nad tunduvad esmapilgul odavad ja pakuvad pealiskaudsele inimesele suurt avastamisrõõmu. 

Põhiline vahe on selles, et kui meilt tellides kaitseb teid Eesti tarbijakaitseseadus täie rangusega, siis välismaise vahendaja käest (nagu booking.com) tellides ei kaitse teid keegi. Probleemi korral ei saa pöörduda ei Eesti ega vahendajariigi ega sihtriigi tarbijakaitseameti poole, sest iga selline asutus kaitseb ainult oma riigi residente. Lihtsamaks ei tee asja seegi, et paljude eestlaste lemmik booking.com, mis on Estraveli kui hotelliagentuuri suurim konkurent, võtab enda vahendada nii ametlikke kui ka mitteametlikke majutuskohti, osa neist on kusjuures täiesti selgelt ebaseaduslikud ja ebaturvalised.

Estravel vahendab ligi 500 000 majutusasutust maailmas, kuid booking.com ligi 1 miljonit, ja see suur vahe tekibki libamajutusasutustest, keda meie EI vahenda, ega hakka kunagi vahendama, ja seda ainult kliendi enda huvides!

Võin tuua näite - Estravelil tegutseb juba viimased kümme aastat 7 päeva nädalas ja 24 tundi päevas Tartus tellimiskeskus. Kui ükskõik mis reisil olles juhtub, olgu selleks passi või kohvri kaotus või lihtsalt hilinenud lend, on lihtne sinna helistada. Kriisiolukorras on kõige olulisem, et keegi saab sinu eest kohe tegutsema asuda. Veebifirmadest ostes suhtled ilmselt eelkõige mõne Indias või Hiinas istuva telefonioperaatoriga ning pead üldse olema õnnelik, kui päris inimesega pärast pikka liini otsas ootamist rääkima satud.

Kuidas Estravel täna turundust teeb? 

Ilmselt pole ma ehk traditsioonilises mõttes sada protsenti turundusinimene - olen õppinud meediat ning ka täna tudeerin Tallinna Ülikooli magistrantuuris teletoimetamist ja -produktsiooni. Üldisemas plaanis võib vast välja tuua, et turunduses kehtib hästi palju terve mõistuse loogika - tänapäeva turundus on igapäevaselt muutuv, paindlik ning see, mis toimis täna, ei pruugi enam sobida homsesse. Sellest tulenevalt on ka Estraveli turundustiimi töös muutused argipäev. Ega suures plaanis saagi teisiti kui aga arengutest ning headest mõtetest kinni haarata ning edasi liikuda.

Tänapäeva turunduses ei saa kindlasti mööda e-turundusest ehk et võidab ilmselt see, kes oskab selles valdkonnas kõige paremini orienteeruda. Võib julgelt öelda, et mul on siin vedanud - töötan igapäevaselt oma ala täielike proffidega, kes oskavad, tahavad ja julgevad väljaspool kasti mõelda. Samas jällegi – kuigi usun headesse ideedesse, usun ka mõõtmisse ning mulle meeldib, kui kõik me tegevused, kampaaniad jm on reaalselt jälgitavad ja analüüsitavad ning selle põhjal saab järeldusi teha edasiste tegevuste osas. 

Uutest ideedest veel - näiteks tuli meil ühel päeval tore mõte korraldada Eesti ettevõtjate hulgas reisiküsitlus ning vastajate vahel loosisime välja Turkish Airlinesi äriklassi lennupiletid omal valikul ükskõik millisesse maailma otsa. Küsitlusele vastas ligi 4000 ettevõtjat - me saime tänu neile vastustele ise palju targemaks ning peatselt loodame need ka suuremas ringis avaldada. Selline küsitlus pole ehk päris sada protsenti traditsiooniline turunduslahendus. Samas julgesime mõelda suurelt, võtsime ette ja tegime ära ning usun, et neist vastustest on kasu nii reisifännidest ettevõtjatele kui loodetavasti saavad ka eestlased sellest pisut targemaks. 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

BAUHOF otsib TURUNDUSANALÜÜTIKUT

Bauhof Group AS

26. juuli 2018