Isikliku maine hoidmine internetis – kuidas?

"It takes many good deeds to build a good reputation, and only one bad one to lose it“- Benjamin Franklin. Kuigi see tsitaat on öeldud mitusada aastat tagasi, enne igasugust internetiajastut, tabab see sotsiaalmeediat justkui rusikas silmaauku.

Tänapäeval mängib sotsiaalmeedia keskset rolli, avades ja üldistades mõtteid, mis ei ole tihtipeale midagi muud, kui hetke emotsioonidel väljapaisatud sõnad.

Kui sa oled esimese järgu kuulsus või suurettevõtja, võib kehtida sinu puhul ütlus, et ka negatiivne reklaam on reklaam. Vastasel juhul omab sinu personaalne reputatsioon otsest mõju sinuga seotud tootele/teenusele ja vastupidi. Seega ettevõtjana pead lisaks enda huvidele ka firma kasu nimel hoidma oma maine puhtana. Järgnevalt 8 näpunäidet kuidas seda teha.

1. Hoia kontroll enda käes

Enamikul meist ei ole isiklikku assistenti, kes igapäevaselt tegeleks netikontode aktiivsena hoidmisega.  Seega pead ise hoidma silma peale kõigel, mis sinu profiilidel toimub – postitused, kommentaarid, reageeringud, jagamised. Kui seal tekib negatiivse alatooniga märge, ei mõju see halvasti mitte ainult sinu isikule, vaid ka tootele/teenusele, mida esindad. Vaata üht mõtlemapanevat video: Microsoft Trustworthy Computing.

Ja alustada võiks üldse sellest, et sa googeldad enda nime. Vaata, mis see sinu kohta räägib. Ja parem oleks seda teha inkognito aknas.

2. Kasuta sotsiaalmeedia monitoorimise tööriistu

Eelmise punkti hõlbustamiseks tasub kasutada sotsiaalmeedia monitoorimise tööriistu. Siin mõningad võimalused:

•    Google Alerts: see on tasuta ja automaatne, mis teeb kasutamise eriti lihtsaks. Soovitan sul jälgimisse panna 3 märguannet:

1. Sinu nimi

2. Sinu firma või brändi nimi

3. Kõikvõimalikud firma või brändi kirjavigadega nimed (nt sotsiaalmeedias, blogides jm ei pruugita kirjutada keerulisemaid ettevõtete nimesid õigesti).

NB! Kui sul on nimekaim, saab kasutada nö. välistusmeetodit. Nt sinu nimi on Mari Tamm aga sul on nimekaimud luuletaja Mari Tamm ja odaviskaja Mari Tamm. Sellisel juhul pane otsitavaks fraasiks „Mari Tamm -luuletaja -odaviskaja“. Ehk siis miinus märk sõna ette, mida sooviksid välistada. Sel juhul jätab Google Alert enamiku nö valedest otsingutest välja.

•    Socialmention on sotsiaalse meedia otsingu ja analüüsi platvorm, mis koondab kasutaja loodud sisu üheks infovooks.

•    Blogid – seadista oma lehtede kommentaariumid sedasi, et uue kommentaari lisandumisel, tuleks kohe teade (nt e-mailile). Väga oluline on jälgida arutelu ja külalispostitusi oma blogiartiklite all. See on koht, mis mõjutab sinu reputatsiooni väga suurel määral, sest võimaldab lugejatel sinuga suhelda, küsimusi esitada ja arvamusi avaldada.

•    Facebook ja Twitter, LinkedIn – jälgi iga päev, mis toimub sinu ja su ettevõtte FB ja Twitteri lehel. Ka siin on võimalus sul luua e-maili teavitus iga tegevuse kohta, mis lehel toimub. Kuid vaata, et see ei hakkaks ummistama sinu postkasti. Äkki tasuks mõelda olulisemate (kommentaar, sõnum) teavituste automatiseerimisele ja ülejäänul jooksvalt silma peal hoida.

LinkedInis soovitan jälgida ka statistikat, kui palju on sinu profiili vaadatud. Samuti on võimalik näha seal sinu nö reitingut (How you rank for profile views) ja kuidas see on ajas muutunud. See võimaldab sul mõelda, et mis olid need tegevused, mis mingil ajaperioodil reitingu üles viisid ja mis tegevused seda eriti ei toeta.

Kui kõigi kontode igapäevane eraldi jälgimine muutub liigselt ajakulukaks, tasub mõelda mõnele sotsiaalmeedia haldamise tööriistale, mis koondaks info ühte kohta kokku (17 Best Social Media Management Tools). Tasulistest lisaks ka Trackur ja Rankur.

3. Kaalu hoolega iga sõna

Kord kirja pandud sõnu enamjaolt tagasi võtta ei saa. Olles positsioonil, kus sinu sõnad mõjutavad suurt hulka inimesi (kaastöötajad, konkurendid ja kliendid) ei saa sa eirata ühegi sõna olulisust, mida postitusse paned.

Hoidu negatiivse alatooniga postitustest, eriti inimeste, brändide, toodete ja teenuste kohta, mis otseselt või kaudselt sinuga seostuvad. Kuid hea toon on võimalusel negatiivsusest üldse hoiduda.
Samuti tee topeltkontroll enda kommentaaridele. Jälgi, et sa oma sõnadega ei rünnanud kedagi isiklikult, eriti just võõraid, kes on sinu lehega alles on liitunud.

Loo endale personaalne nö käekiri. Pane enda jaoks paika, mis toonil ja sõnadega suhtled. Kas kasutad võõrsõnadest ja -terminitest koosnevat teksti või oleks võimalik mõte edasi anda ka veidi lihtsamas keeles. Mis iganes suuna valid, katsu sellel lainel valdavalt ka püsida.

4. Vali välja sobivad platvormid

Loo endale justkui turundusplaan, pane paika sihtrühmad ja strateegiad. Vastavalt sellele vali välja ka platvormid, milles figureerida. Kui sa ei tunne end mugavalt Facebookis, Twitteris või teistel sarnastel lehtedel, tasub mõelda, kas seda siis üldse teha. Pigem keskendu neile keskkondadele, mis on sinu tegevusvaldkonnaga sarnased. Neist suuremad on LinkedIn ja ehk vähem tuntud ärikontakti võrgustik Xing.

Praegusel ajastul ei ole kõigist kanalitest eemale hoidmine ka mõistlik. Võib küll tunduda, et sedasi hoiad ära hulga jama, mis võib neil platvormidel sinu mainele tekkida. Kuid mõtle mündi teisele poolele – sedasi võid ilma jääda mitmest heast uuest ärikontaktist, kliendist või niisama jälgijast.

Kui sul on aga soov liituda mõne lehega, mis ei pruugi sobida ettevõtte mainega, tasub kasutada pseudonüümi. Meenutagem siin kasvõi aasta tagust Ashley Madisoni skandaali.

5. Analüüsi ja uuenda oma profiile regulaarselt

Hoia silm peal olulisematel faktidel – kes sind jälgivad, profiili külastavad, postitusi kommenteerivad jne. Pane paika kriteeriumid, millistel alustel lisad uusi inimesi enda suhtlusringkonda. Samuti ole valiv kõikvõimalike gruppidega liitumisel. Uuenda või eemalda aegunud fakte, mis võivad olla eksitavad (nt vanad töökogemused). Selliselt hoiad profiili usaldusväärse ja sümpaatsena.

Kui sa oled seadnud eesmärgi, kellena sa sooviksid end näha 5a pärast, on lihtsam selle pilguga vaadata ka üle oma kontod. Kas need lehed võiksid sind toetada sel teel? Kui soovid luua endast asjaliku ja kaalutletud inimese kuvandi, ei tasu igal reedel postitada pilte pidudest, õnnelikest nädalavahetuse nägudest ja muust sellisest.

Toon siia ühe markantse näite. Võtsin kord vastu töövestlust vanal heal Orkuti ajal. Neiu rääkis, kui väga talle meeldib tööle pühenduda, karjääri teha jne. Hiljem tausta uurides juhatas Google’i otsing loomulikult Orkutisse, kus ta oli kommuuni „Ei tööle“ looja…. Ei ole vist küsimustki, kas neiu sai tööle või mitte.

6. Kuidas teised sind näevad?

Küsi usaldusväärselt (või veel parem - võõralt) inimeselt, et kuidas tema iseloomustaks sind pelgalt su profiilidega tutvudes. Millised võiksid olla sinu iseloomuomadused, tööalased tugevused, vaated jms?  Kui seadsid endale sihtrühmad, nagu soovitasin punktis 4, katsu leida hindaja sealt rühmast.

7. Ära alahinda pildi osakaalu

Association for the Advancement of Artificial Intelligence leidis oma 2016.aasta uuringus, et pildid, mida lisad oma seinale, räägivad sinust rohkem, kui arvata oskad. Kasutajad, kes on avatud iseloomuga või neurootilised, postitavad vähem inimeste pilte. Kui nad seda aga teevad, ei kipu need pildid väljendama positiivseid emotsioone. Erinevus nende kahe grupi vahel oli aga see, et avatud inimeste piltide kvaliteet oli kõrgem kui neurootilistel.

Kohusetundlikud ja ekstravertsed inimesed eelistavad pilte, kus on peal vähemalt üks nägu ja enamjaolt positiivses võtmes. Kusjuures esimesed neist seavad kõige nö profiilpildilikuma pildi – positiivse näoga passipilt.

Ekstravertidele meeldib postitada regulaarselt värvilisi pilte, mis edastavad emotsioone. Kuid tihtipeale ei ole nad just esteetiliselt kõige paremad.

8. Teised sinust

Kas oled kursis, mida tuttavad ja sõbrad sinust nende enda profiilile postitavad? Seda just enamjaolt pildimaterjali näol. Ütle neile julgelt, kui tunned end ebamugavalt seoses mõne nende tehtud postitusega või ei tundu see sobilik sinu kuvandiga.

Facebookis seadista oma seina voog kindlasti nii, et ilma sinu lubamata teiste postitused lehele ei ilmu. Sedasi hoiad ära omavolilised postitused, mis võiksid sinu mainele halvasti mõjuda.

Kokkuvõtteks

Ole kursis, mis toimub sinu enda kontodel ja mida räägitakse sinust mujal. Hoia oma profiilid värskena ja vali sõnu, mida seal kasutad. Kindla peale lähed, kui hoiad positiivset joont. Kurtmine, kritiseerimine ja hukkamõist on libe tee. Üks spikker, kuidas hoida häid suhteid, on kirja pandud Dale Carnegie poolt: How to Win Friends and Influence People.

Teksti on lihtne valesti tõlgendada, nalju ja teravmeelsusi ei mõista kõik ühte moodi. Meil kõigil on vahel raskemaid päevi, mil sooviks viriseda ja kogu pahameele maailma vastu välja paisata. Kujuta aga ette, et just sel hetkel satub sinu lehele uus kontakt, tema loobki esmamulje just selle põhjal.
Siia lõppu sobiks hästi juhtiva briti etiketi ja protokolli konsultandi William Hansoni mugandus Voltaire’i tsitaadist: „It is all basic, common sense stuff – but the trouble with common sense today is that it's not that common.“

Brit Mesipuu, Milos Kujundus- ja reklaamitööd / Linna Ekraanid OÜ turunduse-projektijuht 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

BB Finance Group otsib oma meeskonda turundusjuhti

Arista Executive Search

19. juuli 2018