Best Interneti esineja Björn Lapakko: Idufirma turundaja on täielikult orienteeritud äri kasvule

Björn Lapakko
Björn Lapakko

Sa ei pea tingimata olema kõigis valdkondades kogenud, aga sinu üleüldine filosoofia peaks olema mitte öelda asjadele “ei”. Loe intervjuud idufirma Funderbeam growth hackeri Björn Lapakkoga.

Björn Lapakko on USAst Minnesotast pärit Soome juurtega turundusspetsialist, kellel on turundustöö kogemusi nii globaalsetest traditsioonilistest ettevõtetest (3M) kui ka alustavatest idufirmadest.

Kuidas sa defineerid mõistet growth hacking?

Growth hacking tähendab minu jaoks, et sa oled justkui generalist – kõigest huvitatud ja kõigele avatud. See on oluline selleks, et sa saaksid täielikult aru, kuidas kõik äri “tükid” omavahel kokku sobituvad ja et sa suudaksid olla lean ning parimal viisil ära kasutada kõikvõimalikke tööriistu ja võimalusi.

Pead olema paindlik ja suuteline kiirelt olukorda hindama ning vastavalt sellele optimeerima või erinevaid lahendusi testima. Kui näiteks sotsiaalmeedia mingis olukorras ei toimi, siis võib-olla on antud probleemi puhul hoopis e-maili turundus kõige õigem lahendus? Või äkki hoopis Adwords või lausa traditsioonilised kanalid nagu print? Pead olema avatud kõikvõimalikele lahendustele. Sa ei pea tingimata olema kõigis valdkondades kogenud, aga sinu üleüldine filosoofia peaks olema mitte öelda asjadele “ei”. Ära isoleeri ennast ülejäänud maailmast, vaid ole avatud kõikvõimalikele variantidele. Ja ole kiire õppija.

Kui oluline on olla oskuslik tehnoloogia- ja IT vallas? Kas growth hacker peab oskama koodi kirjutada? Või on küsimus siiski pigem mõtteviisis?

Ma arvan, et siin on palju erinevaid variante ning pole mingit standardset oskuste kogumit, mis growth hackeril olema peab. Igaüks on mingis valdkonnas tugevam ja osavam kui teistes. Näiteks meie ettevõtte CMO, kes on profiililt mulle üsna sarnane, on uskumatult osav Exceli ja Google Sheetsi kasutamises. Ta suudab väga kiiresti luua ja süstematiseerida suurt hulka andmeid, mis aitavad meil teha häid äriotsuseid. Mina jällegi ehk olen veidi tugevam loomingulisemates küsimustes – näiteks kuidas ja kus kasutada loovtekste, pilte ja kommunikatsioonisõnumeid võimalikult kasutoovalt. Me mõlemad suudame hakkama saada ka vastupidi – mina andmetega ja tema loovlahendustega – aga tugevamad oleme me ikkagi oma alal. Ja kui me koos töötame, siis sulanduvad meie oskused eriti hästi kokku ning me suudame suurepäraselt vahetada ideid ja asju arutada, sest me saame täpselt aru, millest teine räägib. Selline koos töötamine on väga harmooniline kogemus.

Mida võiksid sinu arvates traditsioonilised turundajad startupi maailmalt õppida?

Kui rääkida traditsioonilise ettevõtte ja idufirma erinevustest, siis ütleksin kohe, et minu kogemuse põhjal on startupis töötada palju lõbusam ja huvitavam. Eelkõige just sellepärast, et sa saad korraga töötada nii paljude erinevate ülesannetega ja erinevates valdkondades. See avardab sinu meeli ja stimuleerib väga konstruktiivselt aju.

Traditsioonilises ettevõttes ollakse väga tihti kinni enda kitsas valdkonnas, tööjuhendis ja vastutusalas. Idufirmas on aga number üks eesmärk äri kasv ja firma edu ning iga töötaja peab olema valmis tegutsema ja lahendust otsima, kui ta näeb kusagil probleemi või hoopis võimalust, millest kinni haarata. Startupis töötades pead sa pidevalt ennast arendama ja juurde õppima ning mitte pugema vabanduste taha stiilis “see ei ole minu vastutus” või “ma ei oska” või “see pole minu tööprioriteet”. Idufirmas on ainult üks prioriteet ja see on ettevõtte edu. Nii et kui ma näen kusagil probleemi, siis on minu ülesanne see kätte võtta, uurida, endale selgeks teha ja pakkuda lahendusi. Traditsioonilises ettevõttes jäädakse aga sageli kinni oma kindlasse rolli või kitsasse vastutusalasse, ning oodatakse, et keegi teine probleemi lahendaks.

Nii et maailm vajab rohkem generaliste, kelles oleksid kombineeritud nii loomingulised ja sotsiaalsed oskused kui ka tehnilised teadmised ja üleüldine arusaamine ärist. Selliseid inimesi aga pole vist väga lihtne leida? Tihti juhtub nii, et sul on ettevõttes insenerid, kes on kehvad suhtlejad, kommunikatsiooniinimesed, kes on numbritega hädas, jne.

Ma võin öelda, et minu kõige olulisem oskus – mis omakorda aitas mul omandada kõiki teisi oskusi ja teadmisi – on hea õppimisvõime ja oskus leida küsimustele vastuseid. Excelis on siiani asju, mida ma teha ei oska, aga kui sa ütled mulle, et nüüd on vaja seda teha, siis ma ütlen sulle, et pole probleemi, saab tehtud. Ma ei pruugi seda ära teha ühe päevaga, aga mõned päevad uurimist ja otsimist ning ma teen selle endale selgeks. Ma ütlen enda kohta sageli tool agnostic, sest ma tunnen ja kasutan lugematul hulgal platvorme, süsteeme, tööriistu ja tooteid ning ma tean, kuidas küsida küsimusi, et leida neile vastuseid.

Ja see on minu arvates kõige olulisem. Sa pead ainult teadma, kuidas õppida ja kust leida infot. Miski ei ole saladus, kõik on kirjas Google’is, help-lehekülgedel, videoõpetustes, FAQ-sektsioonides jne. Küsimus on ainult sinu motivatsioonis ja huvis.

Milline on agentuuride roll startupide jaoks? Enamasti tundub, et startupides tehakse suurem osa turundustööst ära maja sees ega pakuta väga palju tööd reklaami-, PR- või meediaagentuuridele. Kas see on taaskord kinni mõtteviisis või on pigem asi rahas?

Ma kindlasti ei usu, et probleem on rahas. Pigem mulle tundub, et agentuuride puhul osutub probleemiks see, et lõpuks nad lihtsalt esitavad sulle arveid töötundide eest, millega üldjuhul ei kaasne mingeid käegakatsutavad tulemusi idufirma jaoks. Või siis nad kohtlevad sind teistmoodi, kuna neil on võib-olla hoopis vaja samal ajal portfooliosse saada mõnda suurt kuulsat brändi. Agentuur on agentuur ja nemad prioriseerivad oma kliente selle järgi, kes nende ärile parasjagu kasutoovam on. Idufirmade jaoks on see selge huvide konflikt, sest nemad ei saa endale lubada aja ja raha kulutamist koostööle kellegagi, kes pole 100% nende poolt ega motiveeritud idufirmat edule aitama.

Kui oleks olemas agentuur, kes on valmis startupi panustama ja tahab ehitada selle üles suureks globaalseks brändiks, siis ma olen kindel, et iga idufirma tahaks sellise agentuuriga koostööd teha. Aga üldjuhul on agentuuri fookus ja motivatsioon kusagil mujal.


Vaata ka: Best Internet 2016

Intervjueerisid Maarja Laasu ja Hando Sinisalu (Best Marketing International)                                                                       

 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Perton Ehitus otsib TURUNDUSSPETSIALISTI-PROJEKTIJUHTI

Perton Ehitus OÜ

01. märts 2018

Hansapost otsib ONLINE KAMPAANIA JUHTI

Hansapost OÜ

07. märts 2018

Viasat otsib TURUNDUSJUHTI

Viasat AS

05. märts 2018