Autor: Silja Oja • 31. oktoober 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

INTERVJUU! Rainer Tops: sponsorlepinguga töö alles algab

Kui hakkad kellegi toetajaks, siis sponsorlepingut allkirjastades töö alles algab, mitte ei lõppe. Muidu paneb klubi lihtsalt logo välja ja ongi kõik, aga sellest ei piisa, tuleb ise aktiivne olla, räägib AS-i Jalajälg tegevjuht, Nike kaubamärgi distribuutor Baltikumis Rainer Tops.

AS Jalajälg on Nike ametlik distribuutor Baltikumis. Rainer on juba üle 10 aastat olnud Jalajälje juht, vastutades muuhulgas ka turunduse eest. Varem on Rainer töötanud Coca-Cola Baltikumi brändijuhina. Oma turunduskarjääri alustas ta ülikooli ajal ettevõttes AS Eesti Coca-Cola Joogid. Õppinud on Rainer Tallinna Tehnikaülikoolis ärikorraldust ja turundust ning saanud samas ülikoolis ka MBA kraadi.

Nike teeb globaalselt lahedaid asju, aga Eestisse need kõik ei jõua. Suurbritannias ja USAs on Nike tehnoloogiabränd, Eestis aga tossubränd – miks nii?Nike missiooniks on pakkuda inspiratsiooni ja uuendusi igale sportlasele maailmas ja sellest ideest kantuna on Nike kõik need aastad tegutsenud. Samas ei ole kaugenetud oma juurtest ja Nike on ennekõike nö tossubränd ka Ameerikas. Kuna seal on brändi sünnimaa ja põhiturg, siis loomulikult jõuavad mitmed asjad sinna varem või on vaid sellele turule mõeldud.Tehnoloogia on oluline ka Eestis, aga Nike Fuel Bandi me siin müüa ei saa, sest see oli globaalne pilootprojekt, mis lansseeriti vaid suurtes keskustes – London, Pariis jm. Sellega loodi teadlik defitisiit, taheti veenduda selle kvaliteedis enne, kui läheb massidesse. Seda ei saa isegi Soomes osta.Kogu Nike turundustegevus käib kategooriapõhiselt – jooks, naiste treening, korvpall, jne. Suhteliselt vähe toimub üldist kaubamärgi turundamist. Eesti turu iseärasused ja väiksus määravad selle, kui palju ühte või teist kategooriat turundada saame või kui mõttekas see on. Suured lahendused tuuakse välja suurtel turgudel.Nike missiooniks on pakkuda inspiratsiooni ja uuendusi igale sportlasele maailmas. Ja isegi kui tootetehnoloogia mõttes on Nike tõesti esirinnas, siis mitte tahtes muutuda füüsilise elektroonika tootjaks rõhub Nike pigem appide’le. Näiteks Nike+ ja Nike Training Club app’id on aktuaalsed ka siin.Me tegeleme Eestis läbi erinevate sündmuste toetamise oma sihtrühma inspireerimisega – et tuua inimesed liikuma ja meie tooteid tarbima.Näiteks oleme „Jalgpall kooli“ partner - Jalgpalliliidu treenerid viivad jalgpalli kui sprodiala koolidesse, meie anname spordivarustust. Aastaid oleme Kergejõustikuliiduga koostööd teinud, samuti Olümpiakomiteega ning paljude teiste klubide ja organisatsioonidega. Sama teeme Lätis ja Leedus – korraldame jooksuüritusi. Tänasel päeval ekspordime Eesti kogemust Lätti ja Leetu, kus oleme samuti kohalikku spordielu elavdamas läbi ürituste ja koostööprojektide.Tallinna Maraton sündis 15 aastat tagasi meie kontoris (tänavu oli seal 20 000 osalejat). Jagame infot, kuidas treenida, et inimesel jääks positiivne kogemus ja elamus. Selle heaks näiteks oli märtsikuine Nike Training Day - Eesti kõigi aegade suurim fitness sündmus.Sündmust näiteks 1000 € toetades pead vähemalt sama palju juurde panustama, et esil olla. Kui hakkad kellegi toetajaks, siis sponsorlepingut allkirjastades töö alles algab, mitte ei lõppe. Muidu paneb klubi lihtsalt logo välja ja justkui kõik ongi korras ja korrektne, aga sellest ei piisa, tuleb ise aktiivne olla.Jalajälg on Nike ametlik esindaja Baltikumis aastast 1997 ja meie töö eesmärgiks on esindada Nike brändi täpselt samade kriteeriumite järgi mida teevad nö Nike riigid ehk kus brändi ei esinda distribuutor. sellest lähtuvalt ei tohiks tarbija otsest vahet tajuda, pigem määrab turu suurus ja kohaliku organisatsiooni tugevus.Me saame kasutada Nike rahvusvahelisi kampaaniamaterjale, mis loodud maailma kõige paremate agentuuride poolt. Jooksvaid asju teeme majasiseselt, aga agantuuridest oleme teinud koostööd Imagine’iga. Ürituste osas on meil suureks koostööpartneriks MTÜ Spordiürituste Korraldamise Klubi, mis on eesti suurim ja parim spordiürituste korraldaja.Mõlemad on tugevad ja tuntud brändid ja eks bändide iseloom on ajas muutuv, aga Nike bränd on sünnist saati olnud julgem ja riskialtim. Vähem formaalsem ja vähem poliitkorrektsem. Nike on nagu BMW, Adidas on nagu Mercedes.TNS Emori järgi eelistavad meie inimesed, eriti noored, Nike’t mitmekordselt Adidasele. Nike on täna selgelt müügimahtudelt nii Eestis, USA-s kui kogu maailmas nr 1 bränd, olles viimastel aastatel oma positsioone jõuliselt kindlustanud. Globaalselt on Adidas teine, aga nt USA-s on spordituru uus tegija Under Armour Adidasest mööda läinud. Siiski on Under Armour 10 korda väiksem kui Nike.Kindlasti on midagi tulemas digitaalse poole pealt, aga huvitavaid lahendusi on pidevalt tulemas materjalitehnoloogias. Viimaste aastate ühe huvitavama näitena võib tuua Flyknit'i, kus jalatsipealne on ühes tükis „kootud“. Tulemuseks on mugav ja kerge jalats, mis kõigele lisaks ka keskkonnasõbralikum, sest tootmisjääke tekib minimaalselt.Huvitav on kindlasti ka see, et näiteks jalgpallisärkide puhul kasutatakse toormaterjalina ümbertöödeldud plastikpudelid. Eesti koondise uus särk on toodetud 96% ulatuses ümbertöödeldud plastpudelitest. 8 pudelist saab ühe särgi. See vähendab tootmiskulusid 30%.Eks kõige innovaatilisema brändi rolliga käib kaasas see, et pidevalt pead midagi uut pakkuma, sest paljud head konkurendid tegelevad kopeerimisega.Kust Nike tooteid Eestis osta saab?Eestis on kaks esinduskauplust – Nike Woman Viru Keskuses ja uus, 300 m2 Nike kauplus nii meestele kui naistele uues Ülemiste keskuses – seal on teravaim valik. Aga mahtude osas on meie suurimateks edasimüüjateks Sportland ja Rademar.Me ise ei tegele, aga meil on mitu klienti Baltikumis, kes sellega tegelevad. Oleme avatud koostööks ka teiste veebipoodidega, aga seal on omad kriteeriumid ja kvaliteedinõuded. Veebikaubanduse üldine häda on see, et kui tegemist kahtlaste poekestega, siis võib sinna sattuda ka võltskaupa.Eesti inimene on natuke nagu skandinaavlane ja kannab vabal ajal sportlikke riideid. Lätlased ja leedukad, kes on küll kõvad sportlased, on formaalsemad ja vabal ajal nii palju tossu ei kanna. Eestlased on vabamad. Samas Riias-Vilniuses võib sellist väga teravat tarbijat isegi rohkem olla.Mis on Nike hitt-toode Eestis? Mida kõige rohkem müünud olete?Nike kummiplätu :), kuna see on kõige kauem müügis olnud. Meil on igal aastal neli hooaega ja tooted on pidevalt muutumises. Viimaste hooaegade hitt-toode on näiteks Nike Free – revolutsiooniline paljajalu liikumist matkiv jalats, mis tuli välja juba aastal 2004.Positiivne on see, et teadlik harrastaja ostab tänapäeval väga kvaliteetset kaupa. Aga suuri masse vaadates on meie tööpõld veel lai.Pakume oma tooteid firma või tiimi varustuseks, näiteks suvepäevadeks. Meie toode võib olla  ärikink, näiteks võib ettevõte sinna lisaks Nike logole oma logo peale trükkida nagu Best Marketing tegi. Või võistlusvorm. Ka tööriie – suvel ostsid paljud välirestoranid oma teenindajatele musta värvi Nike Free’sid. Kui ettevõte soovib oma personali liikuma panna, siis hea meelega aitame kaasa mõelda ja nõu anda, kuidas seda teha. Minuga võib julgesti ühendust võtta:[email protected] ja saan info vastavatele inimestele edasi suunata.

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700