11. november 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Majandussurutis on muutnud inimeste hoiakuid rohkem kui reaalset toimetulekut

TNS Emori läbiviidud finantskäitumise uuring annab alust tõdeda, et eelkõige on muutunud majandusoludes kasvanud inimeste ettevaatlikkus, mitte niivõrd aga reaalne toimetulek. Keskmised sissetulekud on tagasi 2007. aasta tasemel, enda sääste ei ole inimesed pidanud aga äraelamiseks kasutusele võtma, ja laenamine on asendunud raha kõrvalepanemisega.

Aastaga on ligi pooltel (48%) Eesti peredel sissetulekud langenud ja seeläbi ka majanduslik olukord mõneti halvem kui aasta tagasi, 45% peredes on jäänud majanduslik olukord muutumatuks ning 6% peredest on saanud nautida oma majandusliku olukorra paranemist. Majandussurutisest tulenevad sissetulekukärped on aga viinud inimeste rahakotist sisuliselt 2008. a palgatõusu, keskmine sissetulek ühe inimese kohta on jõudnud tagasi 2007. a tasemele - mida aga mäletame üldiselt kui sugugi mitte nii halba aega ja kui tarbimisbuumi tippu.

Suuremad kui muutused perede reaalses toimetulekus on aga muutused inimeste hoiakutes. TNS Emori uuringuspetsialist Kristiina Omri: "Ka need pered, kelle majanduslik olukord ei ole kannatanud, elavad siiski masu hirmus. Aasta jooksul oleme harjunud negatiivsete sõnumitega ja kohati võib jääda mulje, et töökoht on säilinud vaid vähestel, hea kui ots otsaga kokku tullakse, sisseoste tehakse vaid siis, kui tooteid pakutakse poole soodsamalt, ning kõigil ostujõulistel peredel on juba suured laenukohustused, millega kimpus ollakse. Pilguheit eestimaalaste rahakottidesse räägib aga muud."

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700