Autor: Heily Aavik • 29. august 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas eetilise turunduse kaudu paremini äri ajada?

Vastutustundlik ettevõte. Vastutustundlik turundus. Vastutustundlik kampaania. Vastutustundlik vastutustundlikkus. Mis toimub?
Heily Aavik
Foto: Jake Farra

Vastutustundlikkus on kapitalismis kahtlemata huvitav nähtus. Äri peamine eesmärk on kasumi jätkusuutlik teenimine ning ilmselt ei tule see kellelegi üllatusena, et vahel astutakse ärihuvides ka üle eetika barjääride. Täna on aga vastutustundlikud turundus- ja ettevõtlustegevused hoo sisse saanud ning leidub neid, kes kuulutavad seda, kui uut ajastut ettevõtluses. Teisalt rakendatakse vastutustundlikkust ka täiesti ebaeetiliste tegevuste illustreerimiseks. Seega, kas täna on tegemist ainult sõnakõlksu ja trendisõnaga, mis pälvib praegu heakskiitvaid pilke, vahetudes mõne aja pärast mõne uue moesõna vastu? Või on sellel suurem (loe: kasumlikum) laeng kui esialgu arvame?

Uut generatsiooni kõnetab teadlikkus, avatus ja vastutustundlikkus. Nn. lumehelbekeste põlvkond mõjutab oma väärtushinnangute kaudu otseselt turundajate igapäevaelu ja plaane. Ainult imagoreklaami või allahindluskampaaniaga enam brändid edu ei saavuta. Seepärast peavad ettevõtted muutuma vastavalt ühiskonnas valitsevatele väärtushinnangutele, olema säästlikud ja hoolima.

Ettevõtte Sotsiaalse Vastutustunde uuringud (Cone/Echo CSR Research, 2012) näitavad, et 94% inimestest valib samaväärse hinna ja kvaliteediga brändidest selle, mis assotsieerub mõne hea või õilsa eesmärgiga. Käes on aeg, kus ettevõtte jätkusuutlikkuse tagamiseks ei saa enam üle ega ümber sotsiaalsest vastutustundest, mõne lisandväärtuse loomisest. Heategevusliku tšeki üleandmine vanadekodu juhatajale ja fotoklõps sellest meedias ei kõneta enam kedagi. Vaja on süstemaatilist, orgaaniliselt ettevõttega kaasas käivat vastutustundlikku käitumist. See on ettevõtte sotsiaalne vastutus (corporate social responsibility) ehk äristrateegiasse integreeritud eneseregulatsioon, mis toimib südametunnistusena.

Lojaalsus idanema

Olla vastutustundlik tähendab ettevõttele ajakulu ja võtab ära osa kasumist, ometi teevad seda kõik edukad ülemaailmsed suurettevõtted. Põhjus on lihtne: see, kas oleme eetilised või mitte, mõjutab oluliselt tänapäeva kliendi lojaalsust ja seeläbi lõppkokkuvõttes ka ettevõtte rahakotti. Heaks näiteks on mõned maailmabrändid. Nike taaskasutab oma tooteid, kogub vanu jalatseid ja toodab neist materjali, millest ehitab inimestele tenniseväljakuid, korvpalliplatse, mänguväljakute katteid. Telia panustab küberkiusamisega võitlemisse. Lacoste kasutab hävimisohus loomade märke ja annetab loodushoidu. Teisisõnu kaasaegne inimene tahab tarbides midagi ühiskonnale tagasi anda.

Väärtushinnangud on need, mis annavad brändile identiteedi ja eristavad teda konkurentidest. Kui need väärtused kattuvad tarbija omaga, on kliendisuhet keerukas lõhkuda. Kiire kasumijahi asemel on rõhuasetus nihkunud ühiskondliku vastutustunde suunas ja omale targa kliendi koolitamisele.

Kohalikul turul näeme näiteid SEB panga varal, mis õpetab oma kliendile nn. finants-kirjaoskust, et vältida laenamist, mida inimesed tagasi ei suuda maksta. Tallinna Vesi julgustab kohvikuid ja restorane kraanivett pakkuma, et säästa keskkonda ning parendada inimeste tervist.

Võltsillusioonid kaovad

Kui ettevõte oma brändikommunikatsioonis tarbijale midagi lubab, siis tuleb ka päriselt lubatut täita. Tänapäeva maailmas muutub kiiresti nähtavaks ka see, mis toimub ettevõtte “eesriide” taga. Nii hea kui halb. Nähtavaks saab nii oma kogukonna toetamine kui ka keskkonna saastamine. Uut generatsiooni huvitab küsimus: kuidas minu valikud mõjutavad meie planeeti ja inimesi minu ümber?

Rodeo Drive’il bling luksuspoodides šoppav Julia Roberts ei kõneta enam, samuti palja ihu ja labase naljaga oma toodete müümine. Võistlused suuremate reklaampindade ja tuntumate kampaanianägude eest on läbi. Võltsillusioonidele ja vassimisele tooteid ja teenuseid enam üles ei ehita. Brändi visuaalne ja sisuline kuvand peavad kattuma, vastasel korral riskitakse suure mainekahjuga. Ausus, ka võimalike riskide kommunikeerimine, tekitab kindlustunnet ja sümpaatiat. See ei too alati kiiret kasu, aga pikemas perspektiivis võidab turundus, mis lähtub muutuva maailma väärtushinnangutest.

Töötajad otsivad tähendust

Ka töökoha valikul on oluline, kas tööandaja panustab kohalikku kogukonda. Head töötajad on aga teadagi kuldaväärt. Uuringud (Cone/Echo CSR Research, 2012) näitavad, et õilsa eesmärgi olemasolu vähendab oluliselt kaadrivoolavust ja muudab ettevõtted töötajatele atraktiivseks. See annab töötaja tegevusele laiema tähenduse, võimaluse elada oma väärtustega kooskõlas.

Seega, mis kasu saab ettevõte vastutustundlikust turundusest? Brändi väärtus ja maine kasvavad; klient on ettevõttega väärtuste põhiselt seotud, seetõttu lojaalsem; töötajad on ettevõttega paremini suhestatud; ettevõtte tegevus on tulemuslikum; riskid vähenevad ja ettevõte on edukas. Seega hea olla on hea!

Heily Aavik

Agentuur La Ecwador juht

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700