(Sisuturundus) Töötajate motiveerimine tähendab enamat kui üks pidu aastas

Olavi Andla
Olavi Andla

Enamik Eesti ettevõtteid on oma töötajatele üllatuste valmistamisel suhteliselt tagasihoidlikud, samuti ei ole eriti populaarne analüüsida, kas ja millist kasu inimeste motiveerimine tõi. Ürituskorraldus- ja motivatsiooniagentuuri Blue Drum tegevjuht Olavi Andla hinnangul annab küll iga harvgi üllatus teatavad positiivse doosi, kuid käekatsutavat kasu see ei too.

„Töötajad on nii oluline vara, et nende nimel tasub pingutada. Oma inimeste jaoks üllatuste valmistamine tähendab nende tänamist ning meeldejääv tänamine on südantsoojendav ja paneb töötajaid omalt poolt vastu pingutama,“ räägib Olavi Andla, lisades, et oluline on ka see, et iga ürituse ja üllatusega kaasneks mingu väike omaette „kiiks“, mis muudab üllatuse erakordseks.

Näiteks naistepäevaks saab lilli kinkida kahte moodi: tuua trafaretselt lilleõis igale naiskolleegile või investeerida paarsada eurot ning kutsuda kohale tantsija, kes üllatab naisi tantsunumbriga, jagades seejärel ka lilli. Esimese puhul on žest arvatavasti järgmisel päeval kõigil meelest läinud, teisel juhul räägitakse sellest veel nädalaid, mis on ettevõttele turunduslikult väga kasulik.

Kui inimesi järjepidevalt motiveerida, tõuseb nende produktiivsus, paraneb kogu ettevõtte sisekommunikatsioon ning omavaheline suhtlus. Üllatustegevused võiksid töötajaid oodata umbes üle kahe kuu, siis hakatakse neid ootama ning muidugi hakatakse ka väljaspool rääkima suurepärasest tööandjast.

Ühistegevuste iseloom oleneb organisatsiooni kultuurist. Põnevaks annab Andla sõnul muuta ka „teeme ära“-stiilis heategevusettevõtmisi, kui sellel on särtsakas formaat ning sellega kaasneb fun. Reeglina kutse stiilis: „Tulge kõik pühapäeval karjääri autorehve korjama!“ ei tööta. Selline üritus on juba eos mitteaktiivse vastuvõtuga ning personalijuht ei suuda taolist ideed oma inimestele maha müüa.

Samalaadseid näiteid võib tuua paljudelt suvepäevadelt, kus juhatus on mures, et inimesed tulevad kokku, tarbivad alkoholi ega võta osa ühisüritustest. Kui igal aastal teha suvepäevad täpselt ühe malli järgi, ongi inimestel igav! Nendega tuleb tegeleda ja neid üllatada meeskonnatöö, põnevate mängude, temaatilise peoga. Aktiivne osavõtt muudab peo lõbusaks ning lõbusat pidu meenutatakse veel pikalt. Samuti ei pea suve- ja talvepäevad toimima alati Eestis – väga kaunid ja mitte samas kauged ega kallid on Põhja-Lätis asuvad Sigulda või Gauja rahvuspark. Miks mitte avastada muid riike?

Motivatsiooniplaan aitab ettevõttel eesmärke saavutada

Paraku ei ole palk ainus motivaator, vaid positiivne mikrokliima, suhtumine töötajatesse, tööaja paindlikkus, sportimisvõimalused, boonused ja loomulikult firmaüritused on need, mis määravad paljuski töötajate lojaalsuse ja töö efektiivsuse. Emotsioon ja emotsiooni süsteemne juhtimine on jäänud Eesti ärikliimas sageli väheoluliseks. Ehk ongi see põhjuseks, miks Eestis on töötajate rotatsioon nii suur? Omapead jäetud töötajates tekib alamotiveerituse ja kaasamatuse tunne ning kui tööl ei ole piisavalt tore, on lihtne lahkuda.

Blue Drum on korraldanud üle 2000 originaalprogrammiga sündmuse, mille puhul mõeldakse välja süžee, toodetakse rekvisiidid, otsitakse näitlejad ja lauljad ja juhitakse kogu üritust. „Meie kliendid on julged, tahavad eristuda ega soovi teha standardseid asju,“ on Andla tänulik kõigile ettevõtjatele, kellele agentuuril on olnud au sündmusi korraldada. „Viimase 25 aasta jooksul on piisavalt koolitatud turundusjuhte, kes oskavad teha turundusplaane ning neid ellu viia. Turundus on oluline, aga sama oluline on ka motivatsiooniplaan.“

Sarnaselt turundusplaanile koosneb ka motivatsiooniplaan situatsiooni analüüsist, eesmärkidest, strateegiast, taktikast, eelarvest ja eesmärgi mõõtmisest. Firma-, turundus- ja personalijuht määravadki ära aasta lõikes personaliga seotud tegevused kooskõlas firma eesmärkidega. Motivatsiooniplaani eesmärk on sageli töö tõhustamine, distsipliini kasvatamine, mikrokliima parandamine, praagi vähendamine töödistsipliini arvelt või mingi muu eriomane eesmärk, mis takistab firmal normaalset tegevust.

Näiteks oli ühel firmal probleem, kus ettevõtte efektiivsust ja kvaliteeti takistasid inimeste vähesest liikumisest põhjustatud terviseprobleemid. Motivatsiooniplaaniga otsustati soodustada ja premeerida liikumist aasta läbi, hakati koos mõõtma samme ning ka suvepäevad toimusid olümpiaformaadis. Kampaania käigus taastus töötajate tervis ja mis kõige tähtsam – inimeste silmi tuli sära ja paranes kogu firma mikrokliima.

Kui enda jõust ja nõust jääb motivatsiooniplaani väljatöötamiseks puudu, võiks pöörduda vastavat teenust pakkuva partneri poole. Ürituskorraldusagentuuri kaasamine on strateegiline otsus, mille valiku kriteeriumiks on hinna ja kvaliteedi suhe ning isiklikud suhted. Loomulikult pole agentuuri vaja mõne lihtsa ürituse korraldamiseks, kuid kui tegu on suuremahulise produktsiooni, eriotstarbelise sündmuse või suvepäevade eriformaadiga, võib oma ressursist, oskustest ja teadmistest väheks jääda.

Kuidas mõõta üllatuste tulemusi?

Kui motivatsiooniplaani eesmärgid, strateegia ja taktika on määratud, on viimane etapp tulemuse mõõtmine. Kas ettevõtte töötajate distsipliin ja mikrokliima paranesid? Kas inimeste silmad hakkasid rohkem särama? Seda saab teada lihtsa küsitluse või intervjuude tegemise kaudu, kusjuures esimesel juhul võiks tagasiside andmine olla anonüümne, mis sageli toob välja ausama vastused. Tulemuste alusel tehakse ka järgmisi plaane ning seatakse uusi eesmärke.

Ühtsete eesmärkide nimel peab töötama järjepidevalt ja iga ürituse eel ei ole mõtet korraldaja või toitlustaja leidmiseks konkurssi korraldada – see muudab motivatsiooniplaani killustatuks ning kulutab liigselt kõigi osapoolte aega ja raha.

Motivatsiooniplaani põhimõte on välja selgitada, kuidas suurendada töötajate motivatsiooni ning kuidas see ettevõttele rohkem kasu toob. Eestis ei ole väga levinud sõna incentive, mis tähendab ergutamist, motiveerimist, energia andmist. Kõik tulemused analüüsitakse läbi nii ettevõtte juhatuse tasemel kui ka strateegilise partneriga, kellega saab paika panna järgmise aasta-kahe tegevusplaanid ning kes aitab luua lisaväärtust, mida ettevõte ise ei suuda või jõua oma põhitegevuse kõrvalt teha.

bluedrum.eu 

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.

Toetajad

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

ELEKTRILEVI OÜ otsib TURUNDUSJUHTI

Elektrilevi OÜ

22. oktoober 2017