10. november 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kristjan-Paul Raude: Tervikliku turundusstrateegiata tippu ei jõua

Kristjan-Paul Raude
Maailmas on täna toimumas suured ümberkorraldused. Transferwise ja ühisrahastusega ettevõtted võtavad tüki pangandusest, Airbnb tüki turismindusest, Uber ja Taxify taksondusest, digiagentuurid turundusest ja digimeedia tavameediast. Internetist on saamas põhiline kanal, kus edastada oma sõnumeid, turundada ja müüa. Vanad reeglid enam ei kehti ning uued on veel kirjutamata.

WSI asutajad prognoosisid juba 20 aastat tagasi, et internet kujundab ümber selle, kuidas äri tehakse. Maailma suurima digiagentuuride võrgustiku juubeli puhul arutleme WSI presidendi Mark Dobsoni ja WSI Online’i tegevjuhi Kristjan-Paul Raudega, mis on selle 20 aasta jooksul muutunud, mida toob tulevik ja millised peavad olema tänapäeva turundaja ning ettevõtja mõtteviis ja hoiakud, et saavutada edu ning edestada konkurente.

Turundus on mõõdetav ja personaalsem kui kunagi varem

„Kui annad mulle ühe euro ja ma teen sellest 10 eurot, siis sa annad mulle hulgaliselt veel eurosid,” alustab Mark sellest, mis pole ärimaailmas muutunud ja mis jääb nii ka tulevikus.

20 aastat tagasi kulutasid ettevõtted oma turunduseelarve põhiliselt tele- ja raadioreklaamidele, ajalehtedele, ajakirjadele ning teistele prinditud meediaväljaannetele, brošüüridele ja kampaaniaplakatitele. Nad tegid seda aastast aastasse teadmata, milline meediakanal parimaid tulemusi andis ja kus oli raha lihtsalt raisatud. TV- ja raadioreklaamide jaoks uue klipi tootmine nõudis suuri väljaminekuid, kuid seejuures isegi ei teatud, kas reklaami oli vaja muuta – võibolla see juba töötas hästi. Puudusid vahendid turundusse investeeritud raha tulemuslikkuse mõõtmiseks ja ettevõtted ei saanud teha järeldusi, millised tehtud kulutustest lõid kõige suuremat väärtust.

„Tänasel digiajastul on meil tööriistad ja lahendused, et mõõta ning analüüsida iga kulutatud euro tulemuslikkust,” räägib WSI president, kuidas internetireklaame saab mõõta minuti täpsusega ja efektiivsuse suurendamiseks neid kas või iga päev muuta. Testida saab erinevaid lahendusi ja seejärel paremini toimiva juurde jääda. Digilahendustega on ettevõtetel võimalik õppida tundma oma kliente, nende soove ja ostukäitumist ning vastavalt sellele oma sõnumeid kohandada. Nii on võimalik lahendada klientide probleeme ja suunata neid oste tegema, nendega suhelda ja suhteid soojendada kunagi kohtumata. Kõik see on võimalik kogutud andmeid analüüsides ja vastavalt tulemustele turundusplaani kohandades – seejuures alati silmas pidades kõrget investeeringutasuvust.

Personaalne lähenemine on kasulik nii ettevõtjatele kui ka lõpptarbijatele. Kliendid eelistavad saada neile huvipakkuvat informatsiooni ja on tüdinenud nägemast neid mitte kõnetavaid reklaame. Seda tõendab ka üha populaarsust koguv internetis reklaamide blokeerimine (ülemaailmne kasv 41% viimase aasta jooksul). Reklaamide blokeerimise tulemusena teenivad vähem tulu nii turundajad kui ka reklaamide vahendajad. Kuna turundussõnumite valesti suunamine on üheks blokeerimise põhjuseks, võidavad aina personaalsemalt turundamisest nii ettevõtjad, agentuurid kui ka kliendid.

Viimaste aastate suurimateks mõjutajateks on sotsiaalmeedia võidukäik ja nutiseadmete levik

Viimaste aastate trendidest on võimatu ignoreerida sotsiaalmeedia levikut ning nutiseadmete kiiret arengut. Internetis suhtlemiseks, postitamiseks ja sealt info ammutamiseks ei pea enam arvutit kasutama. Mobiiltehnoloogia areng koos sotsiaalmeedia mõjuga on inimesi viinud kiirelt karjääriredeli tippu ning sealt ka alla kukutanud, brände ja ettevõiteid särama löönud ning ka põrmustanud, poliitikuid ja valitsusasutusi toetanud või nurka surunud ning uusi sotsiaalseid gruppe moodustanud. On iseenesest mõistetav, et lisaks kaasaegsele kodulehele on vaja olla nähtav ja klientidega suhelda ka sotsiaalmeedias.

Tänapäeval arutame enne ostu sooritamist sõpradega sotsiaalvõrgustikes valikuid, loeme arvustusi, võrdleme erinevaid tooteid ja lõpuks otsime parimat hinda. Kõik see toimub internetis ülikiirelt, kas või nutitelefoniga kaupluses viibides ja samal ajal toodet käes hoides. Meil ei ole kunagi varem nii suurele hulgale informatsioonile ligipääsu olnud. „90% klientidest alustab oma ostuteekonda internetist ning 57% ostudest tehakse ilma müügiinimese sekkumiseta,” toob Kristjan välja ümberlükkamatu põhjuse, miks on aina olulisem ettevõtetel internetis nähtav olla ja aktiivselt kaasa rääkida. Seda kõike läbimõeldult ning vastavalt ettevõtte strateegiale.

„Käes on aeg, mil tuleb vähendada taktikalisi tegevusi ning hakata planeerima ja ellu viima pikaajalist strateegiat. Päeva lõpuks eristab just õige strateegia võitjad kaotajatest,“ selgitab WSI Online’i tegevjuht, kuidas digiturunduse tegevused peavad toetama ärieesmärke ja moodustama ühtse terviku.

Järgmise 5 aasta jooksul on digimaailmas oodata rohkem muutusi, kui toimus viimase 20 aasta jooksul

Kas keegi meist uskus 20 aastat tagasi, et me vaatame telesaateid oma mobiiltelefonist või loeme ajalehti ja -kirju kaasaskantavatest seadmetest ning kõike seda olles liikvel olles? Kas oskasid arvata, et me kuuleme sellest, mis toimub teisel pool maakera enne, kui tavameedia selle kohta uudise avaldab? 20 aastat on pikk aeg ja nii nagu oli 1995. aastal, on ka täna tuleviku ennustamine keeruline. Praeguseid arenguid arvesse võttes aga on väga tõenäoline, et veel rohkem oste hakatakse tegema elektrooniliselt. Seda näitavad ka erinevad uuringud.

Nagu eelnevalt mainitud, jääb alles põhimõte, et turundus peab tooma rohkem tagasi, kui sinna on kulutatud. „Järgneva 5 aasta jooksul on aga oodata rohkem muutusi, kui me nägime viimase 20 aasta jooksul,” tsiteerib Mark Google’it. Turundus läheb keerulisemaks ja kohandub üha enam klientide vajadustele ja soovidele vastavaks. Tehnoloogia areng jätkub ja me hakkame kandma ning kasutamaaina rohkem erinevaid nutiseadmeid.

Tulevikus teavad ettevõtted, kus me oleme ja mida me teeme, ning turundavad vastavalt sellele. Asukohapõhine turundus muutub aina tulemuslikumaks. Sõnumeid tuleb saata vastavalt sellele, kus kliendid viibivad, mida nad parasjagu teevad, milliseid seadeid kasutavad ja millise transpordivahendiga liiklevad. Need on ainult mõningad asjad, millele tuleb mõelda, et klientide tähelepanu võita, ettevõtte head mainet hoida ning konkurentsis püsida.

Jätka artikli lugemist WSI Online’i blogis, saad teada:

- kuidas rahvusvahelisi trende jälgides muutusteks valmistuda,

- millised on digiagentuuri suurimad väljakutsed,

- miks on ettevõtete omanikel ja turundusjuhtidel kiiresti muutuvas digimaailmas kõige keerulisem.

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700